نكات برجسته استاندارد حسابداري شماره 2 ايران (صورت جريان وجوه نقد)

۳ بازديد

مقدمه

اطلاعات تاريخي مربوط به جريان وجوه نقد( استاندارد حسابداري شماره 2)مي تواند در قضاوت نسبت به مبلغ ، زمان و ميزان اطمينان از تحقق جريانهاي وجوه نقد آتي به استفاده كنندگان صورتهاي مالي كمك كند. اطلاعات مزبور ، بيانگر چگونگي ارتباط بين سودآوري واحد تجاري و توان آن جهت ايجاد وجه نقد و در نتيجه مشخص كننده كيفيت سود تحصيل شده توسط واحد تجاري است. از آنجا كه صورت جريان وجوه نقد تحت تاثير برخوردهاي متفاوت حسابداري در خصوص معاملات و رويدادهاي يكسان در سطح واحدهاي تجاري مختلف نيست، ارائه آن قابليت مقايسه جنبه عملياتي عملكرد مالي واحدهاي تجاري مختلف را افزايش مي دهد.

تعاريف

اصطلاحات ذيل در اين استاندارد با معاني مشخص زير بكار رفته است:

وجه نقد

عبارت است از موجودي نقد و سپرده هاي ديداري نزد بانكها و موسسات مالي اعم از ريالي و ارزي (شامل سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت بدون سررسيد) به كسر اضافه برداشتهايي كه بدون اطلاع قبلي مورد مطالبه قرار مي گيرد. اين تعريف در برگيرنده اقلامي از سرمايه گذاريها و استقراض كوتاه مدت كه معمولا در صورت جريان وجوه نقد ساير كشورها تحت عنوان معادل وجه نقد از آنها ياد مي شود، نيست.

معادل وجه نقد بنابر تعريف رايج عبارت است از سرمايه گذاريهاي كوتاه مدت سريع التبديل به وجه نقد كه احتمال خطر كاهش در ارزش آن ناچيز بوده و به آساني و بدون اطلاع قبلي قابل تبديل به مبلغ معيني وجه نقد باشد و موعد آن در زمان تحصيل تا سررسيد حداكثر سه ماه باشد به كسر وامها و قرض الحسنه هاي دريافتي از بانكها و ساير اشخاص كه ظرف سه ماه از تاريخ تحصيل قابل بازپرداخت است. ادامه مطلب...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.